کد مالیاتی چیست؟ {نحوه دریافت} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

در حال حاضر اگر شخصی قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی داشته باشد، سوالی که از خود می پرسد این است که چگونه کد مالیاتی بگیریم؟ و بعد باید قبل از هر چیز برای دریافت کد مالیاتی اقدام نماید. در ضمن باید استعلام کد اقتصادی را در نظر داشته باشد. چرا که استعلام کد اقتصادی بیانگر نحوه عملکرد کسب و کار شما است. در واقع کد مالیاتی یکی از شروط اصلی ایجاد درگاه پرداخت می باشد و فروشگاه های آنلاینی که این کد را نداشته باشند، عملاً مجاز به داشتن درگاه پرداخت اینترنتی نخواهند بود، در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت دقیق به بررسی این پرسش بپردازیم که کد مالیاتی چیست؟

چگونه کد مالیاتی بگیریم؟ سازمان مالیات با هدف سازماندهی و مدیریت درگاه های پرداخت کسب و کارهای آنلاین، شناسه یکتا یا همان کد رهگیری مالیاتی را برای دارندگان فروشگاه های اینترنتی تعریف کرد تا از مواردی چون فرار مالیاتی جلوگیری شود. با توجه به اهمیت دریافت کد مالیاتی توسط صاحبان کسب و کار آنلاین، در ادامه در خصوص ضرورت دریافت این شناسه و همچنین معرفی سامانه دریافت این کد توضیحاتی را به کمک کارشناسان شرکت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده خواهیم کرد.

 

 

کد مالیاتی چیست؟ 

به افرادی که در حوزه تولید و خدمات مشغول به فعالیت هستند، عددی 12 رقمی تعلق می گیرد که به آن کد اقتصادی یا کد مالیاتی گفته می شود. زمانیکه شما برای تهیه دستگاه کارتخوان اقدام می کنید این شماره 12 رقمی را از شما می خواهند. این کد به دولت ها و سازمان مالیاتی کمک می کند تا از پولشویی و فرار از مالیات جلوگیری کنند. بر اساس قانون مالیات و کد مالیاتی تمام افرادی که از درگاه های پرداخت استفاده می کنند باید برای گرفتن کد مالیاتی اقدام نمایند. نرم افزارهای حسابداری نیز کمک بسیار زیادی به سازمان مالیاتی و مودیان مالیاتی کرده است و انجام امور مالیاتی را نسبت به گذشته آسان تر کرده است.  

کد رهگیری مالیاتی

کد مالیاتی که به عنوان کد رهگیری مالیاتی نیز شناخته می شود، در واقع شناسه 10 رقمی یکتا است که صاحبان فروشگاه های اینترنتی موظف به دریافت آن هستند. این کد در واقع شناسه ای برای ثبت اطلاعات افراد دارای درآمد در سامانه های مالیاتی با هدف دریافت مالیات می باشد. اما چرا دریافت کد مالیاتی اهمیت دارد؟ در ادامه به بررسی ضرورت دریافت این کد خواهیم پرداخت.

 

کد مالیاتی چیست؟

 

ضرورت دریافت کد مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور در جهت شفاف سازی درآمد مودیان و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی با تصویب قوانین جدید، با تعریف و تخصیص کد مالیاتی به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، برای مدیریت حساب های بانکی اقدام کرد. براساس بخشنامه های جدید و ماده 11 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، تمام درگاه های پرداخت الکترونیکی و دستگاه های کارتخوان باید دارای شناسه مالیاتی و متصل به پرونده مالیاتی دارندگان آن ها باشد. دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان توسط صاحبان مشاغل باید جدی گرفته شود. 

بر همین اساس، بانک مرکزی کلیه متقاضیان دریافت دستگاه های کارتخوان را ملزم به دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان کرده و در حال حاضر دریافت این کد برای مودیان ضروری می باشد. اما کدام دسته از افراد باید کد مالیاتی را دریافت نمایند؟ برای دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

 

برای آشنایی با مفهوم کدینگ حسابداری روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 

چه کسانی موظف به دریافت کد مالیاتی هستند؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار و صاحب درآمد هستند، موظف به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی، تشکیل پرونده و اخذ شناسه یکتای خود می باشند. اشخاصی که تراکنش های بانکی و درآمد بالایی دارند اما از ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی خودداری می کنند، با اتهاماتی چون کتمان درآمد و عدم انجام تکالیف مالیاتی مواجه خواهند شد و این امر می تواند کسب و کار آن ها را به خطر بیندازد. اما کسب و کارهایی باید حتما این کد را دریافت نمایند، عبارتند از:

✔️ کسب و کارهای خانگی

✔️ افراد برنامه نویس و تولید کنندگان محتوا

✔️ فروشگاه‌ های مجازی از جمله سایت های اینترنتی و فروشگاه های اینستاگرامی

✔️ کسب و کارهای مستقل (فریلنسرها)

✔️ افرادی که به صورت مجازی مشغول فعالیت در حوزه آموزشی هستند.

✔️ سایت ‌های عام المنفعه و خیریه‌ ها (در صورت داشتن درآمد)

هرکدام از مودیان کسب و کارهای نام برده باید به سامانه سازمان مالیاتی مراجعه کرده و شناسه یکتای 10 رقمی خود را دریافت نمایند.

برای کسب پاسخ سوال حسابداری مالی چیست؟ روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

معرفی سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

مودیان کسب و کارهای اینترنتی باید به سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه نمایند و پس از اسم نویسی و تشکیل پرونده مالیاتی جهت دریافت شناسه مالیاتی اقدام کنند. تمام مراحل و فرایند ثبت نام در به صورت غیر حضوری و آنلاین خواهد بود. نحوه دریافت این کد کار پیچیده ای نیست و برای دریافت آن نیاز به صرف زمان زیادی ندارید.

 

معنای کد مالیاتی چیست؟

 

نحوه دریافت کد مالیاتی

همانگونه که اشاره شد برای دریافت شناسه مالیاتی باید از طریق درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) جهت ثبت نام در سامانه مودیان به نشانی tax.gov.ir  مراجعه نمایید و پس از آن مراحل زیر را طی کنید:

☑️ در گام اول به سامانه سازمان مالیاتی وارد شوید و با ورود به بخش "پیش ثبت نام " و " ثبت نام الکترونیک" برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایید.

☑️ پس از مطالعه فرایند ثبت نام باید نوع شخصیت حقیقی/حقوقی/تبعه خارجی/تشکل قانونی را تعیین کنید.

☑️ سپس باید شناسه ملی یا کد فراگیر اتباع خارجی را ثبت نمایید.

☑️ مرحله وارد کردن اطلاعات هویتی و محل اقامت

☑️ ثبت اطلاعات مربوط به شرکا و ثبت اطلاعات

☑️ در این مرحله حساب کاربری برای شما ایجاد می شود که می توانید هر زمان که نیاز بود اطلاعات را ویرایش یا تکمیل کنید.

☑️ پس از تکمیل تمام اطلاعات درخواستی و انتخاب گزینه دریافت کد رهگیری، تمام اطلاعات ثبت شده و کد رهگیری اختصاص یافته نمایش داده می شود.

☑️ پس از تکمیل ثبت نام در سامانه، پیامکی حاوی کد رهگیری، نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد.

جهت کسب پاسخ این پرسش که

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

نکات مهم هنگام دریافت کد رهگیری مالیاتی

✔️ چنانچه قبلا به واسه داشتن کسب و کار آنلاین در این سامانه ثبت نام کرده باشید، با ورود به سامانه، اطلاعات مربوط به ثبت نام شما نمایش داده می شود. بنابراین باید کد رهگیری ثبت نام قبلی خود را داشته باشید.

✔️ نوع مالکیت کسب و کار و درج محل آن بسیار مهم است که باید اطلاعات به صورت درست ثبت شوند.

✔️ جهت دریافت کد رهگیری حتما باید صاحب پرونده مالیاتی باشید تا سازمان امور مالیاتی به شما کدی را اختصاص دهد.

خلاصه مقاله

در این مقاله در مورد اینکه کد مالیاتی چیست و چگونه کد مالیاتی بگیریم و دریافت آن چه الزامی دارد توضیحاتی را ارائه کردیم. این کد، یک شناسه یکتای ده رقمی است که دریافت آن برای مودیان کسب و کارهای اینترنتی که صاحب درآمد هستند، ضروری می باشد. هدف از تخصیص شناسه مالیاتی به مودیان کسب و کارهای فروشگاهی، جلوگیری از فرار مالیاتی افراد و شفاف سازی درآمد مودیان است. لذا تمام کسب و کارهایی که فعالیت آن ها مشمول مالیات می شود و در این مقاله به مواردی از این کسب و کارها اشاره شد، باید این کد را دریافت نمایند. دریافت کد رهگیری مالیاتی کار سختی نیست و با طی کردن مراحل گام به گام آن می توانید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید. چنانچه در خصوص مطالب ارائه شده در این مقاله نیاز به راهنمایی داشته باشید، می توانید با کارشناسان مجرب طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

 

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و کد مالیاتی چیست؟

 

 

 

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده اصول , مقدماتی , حسابداری نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان استعلام , کد , اقتصادی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: